Jumaat, 29 Jun 2012

Projek Pemasangan RPH Cendawan di Bukit Selambau, Kedah

Projek Pemasangan RPH untuk projek penanaman cendawan telah siap dibina oleh pihak syarikat. Satu projek yang agak ad-hoc diberikan kepada pihak syarikat melalui sub-kontrak oleh syarikat Ifad Design and Technology untuk disiapkan oleh kami. Projek mengambil masa 4 hari untuk disiapkan dan pelbagai pengalaman baru serta panduan dipelajari melalui projek ini.

Pertama, RPH boleh berfungsi sebagai rumah cendawan kerana bahan atau besi yang digunakan dalam pembinaan ini adalah tahan karat (Ultragalvanised) serta mempunyai struktur yang kuat dan tahan lama. Isunya adalah penggunaan plastik UV berwarna cerah menyebabkan suasana dalam rumah tersebut agak cerah dan tak sesuai untuk cendawan. Lantas penggunaan net hitam (Black Netting 90%) digunakan sebagai alas bumbung yang pertama sebelum dipasang dengan plastik UV. alternatif kepada penggunaan bahan-bahan ini adalah dengan menggunakan Black UV Plastik untuk bumbung. Ini akan dapat menyelesaikan masalah cerah dan terang di dalam rumah yang sesuai dengan pertumbuhan cendawan. 

Selain itu, rekabentuk dinding RPH ini juga perlu ditambah dengan jaluran besi untuk menyokong black netting yang dipasang di sekitar RPH. Langkah ini akan menjadikan dinding RPH ini menjadi lebih kemas dan mengurangkan masalah angin.

Diharapkan agar projek ini menjadi satu lagi projek pengembangan kepada pihak syarikat dalam merekabentuk dan membina rumah cendawan yang bersesuaian dengan permintaan pelanggan.

Tiada ulasan: